Werk-/ privé balans verbeteren? Wil je positieve energie uit jouw werk halen?
Een goede werk privé balans levert meer levensvreugde en minder stress op.

Werk-/ privé balans verbeteren? Wil je positieve energie uit jouw werk halen?

Jouw werk-/ privé balans (persoonlijke situatie) zou het uitgangspunt voor jezelf moeten zijn. Daarmee bepaal jij wat er wel/ niet mogelijk in jouw carrière op korte of middellange termijn nodig is. Alleen als jij leeft om te werken kun je dit bericht beter loslaten. Door Corona is de balans tussen werk en thuis nog lastiger geworden. Het is niet erg als je nu beseft dat je misschien wel te veel voor je werk bezig bent geweest. Denk jij echter nu, oh die balans is bij mij eigenlijk scheef, kom dan in actie. Het aantal burn-outs neemt namelijk nog steeds toe. Wat voor werk jou wel zou passen is natuurlijk ergens lastig te zeggen. Je moet dan aan zelfreflectie gaan doen. Daar moet je echt even tijd voor nemen. Eigenlijk zou je iedere dag kunnen nadenken of die gebracht heeft wat je er ’s ochtends van verwachtte. Wat waren de mee- en tegenvallers van de dag. Had je die achteraf verder kunnen beïnvloeden door het anders te doen?

Goede werk-/ privébalans begint bij jezelf.

Ik zou je willen tippen vooral regelmatig even een stukje bloktijd voor jezelf in te plannen. Wekelijks een dagdeel om gewoon even bij je eigen activiteiten en leven stil te staan. Dan is het handig als je het in de agenda ook echt blokt, want anders neem de dagelijkse beslommeringen ook dat dagdeel in beslag.

Een goede werk-/ privébalans is belangrijker dan veel geld verdienen. Wil je alleen welvaart of ook welzijn in jouw leventje? Wil je er ook voor “het gezin” of andere dierbaren zijn of alleen voor de werkgever of alleen jouw leidinggevende? Denk er in die bloktijd over na.

Soms is een andere functie al verfrissend genoeg. Waarom dan vertrekken? Zeker als je parttime met veel verantwoordelijkheden werkt iets, om bij stil te staan. Ik werk al > 25 jaar in het bedrijfsleven en breng die ervaring, kennis & kunde mee om mensen zoals jij ook van praktisch advies te voorzien.

Als gevolg van kwantiteitseisen wordt vaak minder aandacht aan de kwaliteit besteed. Dat is vaak een voorbode van veel stress op de werkvloer.

Meer werk met minder mensen is vaak iets om scherp op te zijn. Houd regie en kom “met jezelf in gesprek”.

Geef een reactie